Onlangs hebben we een zaak in behandeling gehad, waarbij de niet betalende klant zijn bedrijf had opgeheven en niet meer woonachtig was op het bij ons bekende adres. Ook via de voor ons toegankelijke registers werd geen recent adres van deze persoon bekend. Om te voorkomen dat wij in deze situaties direct afhankelijk zijn van kostenverhogende maatregelen (lees: openbaar dagvaarden) steken wij bij Vriendelijk Verhaald veel tijd in het online speuren naar niet betalende klanten, ofwel digitale recherche. Als wij hen niet kunnen bereiken, bestaat er namelijk een kans dat niet betalende klanten geen flauw benul hebben dat wij naar hen op zoek zijn en er gewoon tot een oplossing gekomen kan worden.

Digitaal recherchewerk kan je ook heel makkelijk zelf ondernemen, hiervoor hoef je dus niet direct een externe partij in te schakelen. De zoekstrategie voor digitale recherche bestaat volgens ons uit 5 stappen:

1) Welke info heb je al?
Kijk eerst naar welke informatie je wel hebt. Heb je bijvoorbeeld een adres, geboortedatum, e-mailadres of telefoonnummer? Als je de beschikbare informatie van te voren al hebt doorgenomen, leg je tijdens het digitaal rechercheren sneller verbanden. Het geeft je ook de gelegenheid gerichter en sneller te zoeken. Bijvoorbeeld je zoekt Henk uit X geboren in 1973 en je vind een Henk uit X met een e-mailadres henk1988@vulzelfmaarin.nl. Het is dan verstandig een stapje terug te doen en een ander spoor te onderzoeken.

2) Wie zoek je?
Vaak heb je meer informatie tot je beschikking dan je denkt. Het is dan ook goed om te bepalen wie je zoekt. Voorletters en achternaam heb je ongetwijfeld, maar staat er in het e-mailadres bijvoorbeeld een nickname of weet je een volledige voornaam? Weet je bijvoorbeeld het bedrijf waar deze persoon werkzaam is/was of wat de hobby’s van deze persoon zijn. Kortom; WIE is de persoon die je zoekt.

3) Waar zoek je?
Je kunt uiteraard op Google de naam intikken en bij de meeste mensen vind je dan wel een FaceBook- of LinkedInprofiel. Hier kan je al veel aanvullende (contact)informatie achterhalen. Verder kan je op het KvK Handelsregister of via het Kadaster (moet je wel een account hebben) al informatie vinden over een eigen bedrijf (al dan niet actief) en of deze persoon een koopwoning heeft. Probeer ook eens detelefoongids.nl, spyderweb.nl, zoekenbel.nl, gevonden.cc, insolventies.rechtspraak.nl, iplocation.net, infosniper.net, omgekeerdzoeken.nl, funda.nl, marktplaats.nl, wieowie.nl enzovoorts. Als je weet hebt van een hobby of passie, zou je ook op specifieke hobbyfora kunnen kijken. Wees creatief en laat je niet alleen leiden door een zoekmachine. Wanneer je een specifieke site in het verleden wil bekijken zoek je deze simpel op via web.archive.org, dus ook als deze al langere tijd niet meer ‘online’ staat.

4) Hoe zoek je?
Onze favoriete zoekmachine is Google, maar wist je dat je ook anoniem kan zoeken via duckduckgo.com, ixquick.nl of anonymouse.org? Ook kan je via Google gericht zoeken wanneer je leestekens in je zoekopdracht verwerkt? Zo zoek je met “ de exacte woorden die je intypt. Met – sluit je woordenuit, het * kan je inzetten als je bepaalde ingevoerde waarden betwijfelt. Met FILETYPE: zoek je naar een bestand in verschillende formatien (PDF, PPT, DOCX, XLSX etc.). Wil je een specifiek woord op een site achterhalen? Gebruik dan SITE:. AND, OR en NOT gebruik je om respectievelijk aan beide, één of beide, of juist niet op de ingevoerde waarden te zoeken.

5) Controle van de achterhaalde informatie.
Stel, je hebt nu een nieuw telefoonnummer achterhaald. Probeer dan als eerste vast te stellen met wie je spreekt en of je de juiste persoon aan de telefoon hebt, voordat je direct uitlegt waarom je belt en wat je van diegene wilt. Ook bij schriftelijke benadering is het goed om bijvoorbeeld eerst een contactverzoek zonder inhoudelijke informatie te versturen.

Het is goed om je te blijven beseffen dat er geen controle bestaat over de informatie die op internet geplaatst wordt. Zorg dan ook dat je stap 5 niet overslaat, zodat je de privacy van– in dit geval – Henk niet in gevaar brengt.

Dankzij digitale recherche hebben wij uiteindelijk de niet betalende klant uit de inleiding te spreken gekregen, zonder dat hiervoor veel kosten in rekening werden gebracht. Hoe mooi is dat?

Met een vriendelijke groet,

Andrik van de Weerdhof
www.vriendelijkverhaald.nl

PS: Kan je nog steeds niet vinden wie je zoekt? Stel onze digitale recherche-skills dan eens op de proef..