Ook op zoek naar een lager openstaand saldo met minder dagen ouderdom? Twee weken geleden beloofde ik al deze week een stroomschema te posten hoe een effectief debiteurenbeheer er onder andere uit kan zien.

Van ons, voor jou(w debiteurenbeheer):
Stap: Wat te doen: Termijn  Opmerkingen:
1 Servicecall ca. 5 dagen voor verstrijken betalingstermijn Tijdens dit gesprek informeer je o.a. of de opdracht of dienst naar behoren is geleverd/uitgevoerd en of er nog op- en aanmerkingen zijn. Terloops informeer je of de factuur duidelijk is en of zij problemen zien v.w.b. de betalingstermijn.
2 Bellen 1 à 2 dagen na verstrijken betalingstermijn Een telefoontje wekt vaak minder irritatie dan direct een aanmaning. Vraag wat er aan de hand is en wat jij voortaan kunt doen om de factuur op de dag voor verval te ontvangen.
3 Herinnering 2 à 3 dagen na verstrijken betalingstermijn Geen betaling ontvangen? Stuur een vriendelijke herinnering.
4 Bellen 14 dagen na verstrijken betalingstermijn Bel nog eens na en vraag wat er aan de hand is en met welke reden je de factuur nog niet betaald heb gekregen. Je kan en mag in dit gesprek best al wat steviger doorvragen.
5 Aanmaning of sommatie (aangetekend optioneel) 20 dagen na verstrijken betalingstermijn Stuur een aanmaning waarin je aangeeft dat het nu toch hoog tijd word om te betalen. Wees voorzichtig met dreigende taal, maar consequenties benoemen is verstandig.
6 Bellen 28 à 29 dagen na verstrijken betalingstermijn Afhankelijk van wanneer jij de zaak wenst over te dragen, bel nog eens en leg uit dat jij ook met handen gebonden bent. Bij uitblijvende betaling ben jij jezelf verplicht om verdere stappen te ondernemen. Smoezen van de niet betalende klant houden inmiddels geen steek meer. De kans hiervoor is inmiddels wel verkeken. Wanneer je aangeeft dat je gaat overdragen, doe dat dan ook. Voorkom ongeloofwaardigheid.
7 Bellen 43 à 44 dagen na verstrijken betalingstermijn Het is goed om te beseffen dat alles wat je had kunnen doen nu inmiddels gedaan is. Het enige wat je nu nog kan doen is of de zaak doorzetten of langer aanhouden vanwege het commerciële belang. Besef je wel dat deze laatste houding je de volgende keer ook geen snellere betaling oplevert.
8 Ingebrekestelling (aangetekend) 30 – 45 dagen na verstrijken betalingstermijn Nog geen betaling ontvangen? Dan moet je de zaak misschien toch maar aan een incassobureau gaan overdragen. Toch gesteld op je klant en wil je hem niet kwijt? Vriendelijk Verhaald is de naam… Let op dat je in de ingebrekestelling 14 + 2 dagen geeft als laatste mogelijkheid voor betaling.
9 Overdracht  incassobureau 47 – 62 dagen na verstrijken betalingstermijn Zorg dat je de zaak met alle benodigde stukken overdraagt, zodat wij binnen 2 dagen na ontvangst al voor je aan de slag kunnen.

Mocht je graag jouw debiteurenbeheer op maat ingericht hebben of een voorbeeld van de verschillende benoemde brieven, bel of e-mail ons dan eens. Met bovenstaande zou je in ieder geval ook al een heel eind moeten komen, succes!

Met een vriendelijke groet van,

Vriendelijk Verhaald

 

Andrik van de Weerdhof